ZŠ Nečtiny

Základní škola a Mateřská škola Nečtiny leží v okrese Plzeň-sever, asi 40 km od Plzně. Kolem je krásná krajina i historické památky. Naším hlavním cílem je, aby každé dítě bylo úspěšné a zajímalo se o svět kolem sebe. Chceme ho přivést na cestu, kudy má dále životem jít.

Naše škola je malotřídní a má dvě třídy – v jedné jsou dva a ve druhé tři ročníky. Při škole funguje také školní družina, mateřské škola a školní jídelna. Pro děti jsou také připraveny zájmové kroužky. Škola je v provozu od 6.20 do 16.00.

Klademe důraz na individuální přístup, vyučující se žákům může díky jejich malému počtu intenzivně věnovat. Samozřejmostí je interaktivní vyučování s využitím počítačů, výukových programů a interaktivní tabule. Učivo procvičujeme zábavnou formou i pomocí her. Ke škole patří také zahrada s altánkem, kde mohou děti trávit čas, učit se nebo odpočívat a hrát si.

Naše škola je otevřena také rodičům, kteří se mohou přijít podívat i do vyučování. Někteří z nich se zapojují do takové míry, že dětem připravují zajímavý program, projekty a zájmové kroužky.

Pravidelně spolupracujeme s pedagogicko-psychologickými poradnami a speciálně pedagogickými centry na včasném odhalování speciálních vzdělávacích potřeb dětí. Kdo potřebuje, může využít doučování. Pomáháme také s přípravou např. na víceletá gymnázia.

Veškerá naše činnost se zaměřuje na zdravý rozvoj dětí, estetické cítění, vlastní tvořivost i ochranu přírody. Pravidelně pro děti připravujeme různé projekty, tematické dny i zajímavé akce. 

"Chceme žít zdravě a ve zdravém prostředí"

Název CHCEME ŽÍT ZDRAVĚ A VE ZDRAVÉM PROSTŘEDÍ není nahodilý. Vyjadřuje základní myšlenku vzdělávacího programu, který klade důraz na všestranný rozvoj osobnosti každého jedince.

Učit se být sám sebou

  • respektování žáka jako osobnosti
  • schopnost svobodné a tvůrčí práce
  • samostatné myšlení a odpovědné rozhodování
  • najít cestu ke zdravému životnímu stylu
  • vést ke schopnosti kulturního a estetického prožitku, či vlastní tvořivosti
  • rozvíjet a podporovat u dětí jakékoli nadání – intelektuální, pohybové, hudební, manuální, estetické – dát dětem co nejširší základ, na kterém mohou dál stavět 

Učit se žít s ostatními

  • vztahy ve škole
  • naplňováním nejzákladnějších potřeb
  • společnými prožitky učitelů, rodičů a žáků, zapojení školy do veřejného života
  • spřízněnost s přírodou a jejími zákony
  • soulad s obecně uznávanými životními a mravními hodnotami
  • zavádět do výuky efektivní metody výuky, jako je skupinové (kooperativní) a projektové vyučování, kterými vedeme žáky k týmové práci, vzájemné pomoci, sounáležitosti a vzájemnému respektu
  • vést děti k dodržování stanovených pravidel, zejména pravidel školního řádu. Naučit žáky, že pravidla jsou od toho, aby se dodržovala, nikoliv od toho, aby se porušovala

Učit se komunikovat

  • prohloubení jazykových dovedností
  • klást důraz na informační a komunikační technologie, zavádět ji do všech předmětů

Učit se, jak se učit

  • učit žáky takové znalosti a dovednosti, které budou dobře uplatnitelné v životě, tzn. Méně encyklopedických poznatků a více se zaměřit na činnostní učení, se zaměřením na praxi
  • věnovat stejnou pozornost všem žákům – s různými vlohami, nadáním a vlastnostmi

Důležitou úlohu zde hraje i činnost školní družiny se zájmovými útvary a organizováním jednotlivých akcí pro rodiče a děti.

Neučíme se pro školu, učíme se pro život.

1. Tvořivé aktivizující metody práce

  • rozvoj tvořivého myšlení
  • rozvíjení klíčových kompetencí:
    • kompetence k učení
    • k řešení problémů
    • komunikativní
    • občanská
    • sociální a personální
    • pracovní
  • rozvoj samostatného myšlení
  • vhodná motivace
  • rozvoj logického myšlení
  • konstruktivní činnosti
  • využívání komunikačních a informačních technologií
  • rozvoj schopnosti diskuse
  • práce v kolektivu
  • respektování osobního tempa
  • přispívat k účelnému a vhodnému naplňování volného času
  • individuální přístup ke speciálním vzdělávacím potřebám dětí
  • podpora nadaných dětí
  • dostatečný prostor pro výuku cizích jazyků
  • otevřená, klidná, sdílná atmosféra
  • tolerance a vzájemná úcta
  • vyváženost výuky

2. Zdravý rozvoj dětí

  • dodržovat psychohygienické zásady a pravidla
  • podnětné a estetické prostředí - spoluvytvářejí děti
  • prevence zneužívání návykových látek
  • dodržovat Úmluvu o právech dítěte
  • prevence šikany, vandalismu a násilí mezi žáky
  • respektovat osobnost dítěte a posilovat jeho sebevědomí
  • rozvoj estetického cítění
  • umožnit účast na všech akcích školy i pro děti ze sociálně slabých rodin
  • prostor pro vlastní tvořivost
  • působit jako dobrý vzor
  • pěstovat ohleduplnost, poctivost, vstřícnost, nezišnost

3. Ochrana přírody a prostředí, ve kterém žijeme 

  • utvářet v dětech pozitivní přístup k přírodě
  • třídění odpadu
  • projekty:
    •  ochrana planety (Den země)
    • šetření energie
    • zlepšování místa, kde žiji
  • uvědomovat si význam kulturních památek
  • péče o přírodu a zeleň